2014model CBR1000RR-SP
'14年CBR1000RRに究極を標榜したCBR軍団の頂点に位置するSP仕様車が登場する。注目すべきは、チューニングされたと評して差し支え無いエンジンだ。ポート形状をはじめ、排気系をノーマルエンジンより出力向上型としたことで、よりレーシングテイストが得られている。また、最上級グレードのオーリンズサスペンションを前後で採用。キャリパーはブレンボのモノブロックタイプを奢る。ステム廻りやリアサスマウント、シートレール部まで専用設計とされ、ハンドリングもさらにシャープに特性変更が行われている。まさに、究極のCBRとなるべく生み出された特別モデルである。

高性能で有名なオーリンズサスペンションにあって、本車のために開発された究極のサスペンションを与えれている。

フロントはフルアジャスタブルタイプであることは言うまでも無く、トップブリッジやステムまでもが、SP専用品が装着される。

SPはシングルシートのみの設定。シートレールからノーマルとは別設計で、ロードゴーイングレーサーとしての潔ささえ感じる。

Tricolour
2014 CBR1000RR-SP Specifications
Engine
Type Liquid-cooled 4-stroke 16-valve DOHC inline-4
Displacement 999.8 cm3
Bore × Stroke 76 × 55.1mm
Compression Ratio 12.3 : 1
Max. Power Output 131kW/12,000min-1 (F-type: 78kW/11,000min-1)
Max. Torque 112Nm/8,500min-1 (F-type: 86Nm/7,000min-1)
Fuel System
Carburation PGM-DSFI electronic fuel injection
Throttle Bore 46mm
Aircleaner Dry, Panel-type paper filter
Fuel Tank Capacity 17.7 litres
Fuel Consumption 16.9km/l (5.57 l/100km (62 miles) - WMTC mode*)
Electrical System
Ignition System Computer-controlled digital transistorised with electronic advance
Ignition Timing 3.2° BTDC (idle) 〜 45° BTDC (7,500min-1)
Sparkplug Type IMR9E-9HES (NGK); VUH27EC (DENSO)
Starter Electric
Battery Capacity 12V / 6AH
Headlight 12V, 55W × 1 (low) / 55W × 2 (high)
Drivetrain
Clutch Wet, multiplate with diaphragm spring
Clutch Operation Mechanical; cable-actuated
Transmission Type 6-speed
Primary Reduction 1.717 (79/46)
Gear Ratios      1 2.286 (32/14)
2 1.778 (32/18)
3 1.500 (33/22)
4 1.333 (32/24)
5 1.214 (34/28)
6 1.138 (33/29)
Final Reduction 2.625 (42/16)
Final Drive #530 O-ring sealed chain
Frame
Type Diamond; die-cast aluminium twin-spar
Chassis
Dimensions (L×W×H) 2,077mm × 685mm × 1,135mm
Wheelbase 1,407mm
Caster Angle 23° 18'
Trail 96.3mm
Turning Radius 3.2m
Seat Height 820mm
Ground Clearance 130mm
Kerb Weight 200kg (F: 52.5%; R: 47.5%)
Suspension
Type  Front Telescopic inverted fork with an inner tube diameter of 43 mm, and a Big Piston Front Fork with preload, compression and rebound adjustment, 120mm stroke.
Rear Unit Pro-Link with gas-charged HMAS damper featuring 10-step preload and stepless compression and rebound damping adjustment, 138.2mm stroke. Rear Balance Free Rear Cushion with preload, compression and rebound adjustment, 62mm stroke.
Wheels
Type  Front 12-spoke cast aluminium
Rear 12-spoke cast aluminium
Rim Size  Front 17 × MT3.5
Rear 17 × MT6.0
Tyre Size  Front 120/70 ZR17M/C
Rear 190/50 ZR17M/C
Tyre Pressure  Front 250kPa
Rear 290kPa
Brakes
Type  Front 320 x 4.5mm dual hydraulic disc with 4-piston calipers and sintered metal pads
Rear 220 x 5mm hydraulic disc with single-piston caliper and sintered metal pads
All specifications are provisional and subject to change without notice.





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